منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / لنفوم پوستی چیست؛ انواع علائم و درمان

لنفوم پوستی چیست؛ انواع علائم و درمان

سیستم لنفاوی از غدد و عروق لنفاوی تشکیل شده است که با دریافت مایعات از بافت‌ها، آن را به عنوان لنف در سرتاسر بدن حمل می‌کند و به جریان خون برمی‌گرداند. غدد لنفاوی به صورت مجزا و در یک زنجیره، در امتداد عروق لنفاوی در نواحی مختلف بدن مانند گردن، زیربغل، شکم و کشاله ران قرارگرفته‌اند.. این بافت شامل ماکروفاژها، مجموعه‌ای از لنفوسیت‌های B، لنفوسیت‌های T و سلول‌های کشنده طبیعی است. لنفوم، سرطان لنفوسیت‌ها است. لنفوسیت‌ها نوع خاصی از گلبول‌های سفید خون (WBC) هستند که از یک یا چند غده لنفاوی منشأ می‌گیرند. این سلول‌ها به کمک جریان خون و سیستم لنفاوی، در سراسر بدن در گردش‌اند. هنگامی که سلول های لنفوسیت پوست آسیب می بینند و به طور غیرقابل کنترلی رشد می کنند، سرطان می تواند ایجاد شود. لنفوم‌های پوستی معمولاً به صورت یک بثورات قابل مشاهده یا به صورت رشد روی پوست ظاهر می‌شوند. اكثر بيماران تنها علائم پوستي را تجربه مي‌كنند و در حدود 10 درصد از آنها نشانه‌های حاد بيماري را از خود بروز مي‌دهند. روش درمانی به شرایط خاص بیمار از جمله میزان پیشروی لنفوم بستگی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

لنفوم پوستی چیست؟

لنفوم های جلدی سرطان های سلول های خونی به نام لنفوسیت ها هستند که به لایه های پوست شما می روند و در آنها زندگی می کنند. اگرچه این سلول‌ها در پوست شما زندگی می‌کنند و روی پوست شما تأثیر می‌گذارند، لنفوم‌های پوستی نوعی سرطان پوست نیستند، بنابراین باید متفاوت از سرطان پوست درمان شوند.

تشخیص لنفوم پوستی

پزشک شما به دقت پوست شما را معاینه می کند برای بررسی علائمی که ممکن است بیماری شما را تشخیص بدهد، مانند تورم غدد لنفاوی.

پزشک شما بخش کوچکی از ضایعه پوستی شما را برای بررسی سلول‌های لنفوم برمی‌دارد.

نمونه ای از مغز استخوان شما ممکن است برای جستجوی سلول های لنفوم آزمایش شود.

بررسی نمونه ای از خون شما برای جستجوی سلول های لنفوم.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) ممکن است به پزشک شما در ارزیابی وضعیت شما کمک کند.

لنفوم پوستی

علائم لنفوم پوستی

علائم لنفوم پوست به لنفوم سلول T یا B بستگی دارد.

لنفوم سلول T

لنفوم های سلول B

انواع لنفوم سلولهای پوستی

دو نوع اصلی لنفوسیت وجود دارد که لنفوسیت های سلول B و سلول T نامیده می شوند. هر دو پتانسیل سرطانی شدن را دارند، با این حال، لنفوم های پوستی سلول T شایع تر از لنفوم پوستی سلول B هستند.

لنفوم پوستی سلول B چیست؟

نوع نادری از سرطان پوست غیر ملانوما است که از گلبول های سفید خون شروع می شود و به پوست حمله میکند. در واقع این بیماری به لنفوم های خارج گرهی یا خارج از غده لنفاوی اطلاق میشود. رشد این لنفوم ها بسیار کند میباشد و روی پوست به صورت راش، توده یا ندول مایل به رنگ قرمز میباشد.

علائم لنفوم سلول B پوستی

وجود توده روی پوست یکی از مهمترین علائم این نوع از بیماری میباشد. توده ها اغلب به صورت نواحی کوچک، برجسته و توپر روی پوست ظاهر می شوند که شبیه جوش های کوچک هستند. اینها پاپول نامیده می شوند و ممکن است به نواحی ضخیم و مسطح تبدیل شوند. همچنین میتوانند توده های بزرگتر به رنگ قرمز تیره یا ارغوانی باشند و ندول یا تومور نامیده می شوند. گاهی اوقات این توده ها شکسته و زخمی می شوند و ممکن است عفونی شوند. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

انواع روش های درمان لنفوم سلول B پوستی

اگر در یک یا چند ناحیه لنفوم پوستی دارید، جراحی یکی از راه های درمان شما میباشد که البته پزشک ممکن است درمان های اضافی را نیز توصیه کند.

پرتودرمانی از پرتوهای انرژی قدرتمند مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. پرتودرمانی می تواند به تنهایی برای درمان لنفوم پوستی استفاده شود، یا ممکن است بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده استفاده شود.

یک نوع از درمان با استفاده از مواد دارویی میباشد که موجب از بین رفتن سلول های سرطانی میشود و یکی از قدرتمند ترین روش های درمان لنفوم سلول B پوستی است. داروهای شیمی درمانی را می توان از طریق پوست به داخل تومور برای درمان لنفوم پوستی تزریق کرد. برای لنفوم های پوستی پیشرفته تر، ممکن است شیمی درمانی به صورت تزریق داخل ورید انجام شود. اگر لنفوم پوستی شما تهاجمی یا پیشرفته باشد، شیمی درمانی ممکن است یک گزینه باشد.

تشخیص لنفوم پوستی سلول B

آزمایش‌ها و روش‌های مورداستفاده برای تشخیص لنفوم پوستی سلول B شامل موارد زیر است:

مرحله بندی لنفوم سلول B پوستی

مربوط به زمانی میباشد که لنفوم در یک یا چند ناحیه نزدیک به هم ظاهر میشود.

به زمانی اطلاق میشود که که لنفوم در قسمت های دور از هم در بدن بیمار دیده میشود. به عبارتی شامل مواردی میشود که سرطان به قسمت های دیگر بدن متاستاز کند یا گسترش یابد و دیگر نواحی بدن را درگیر کند.

چه کسانی تحت تاثیر لنفوم سلول B پوستی هستند؟

این بیماری، بیماران مسن را تحت تأثیر قرار می دهد و میانگین سن آنها در زمان تشخیص 60 سال است.

لنفوم پوستی سلول T چیست؟

نفوم سلول T پوستی یا لنفوم سلول تی پوستی (CTCL) نوعی سرطان نادر است که در گلبول های سفید خون به نام سلول های T (لنفوسیت های T) شروع می شود. این سلول ها به طور معمول به سیستم ایمنی بدن که در برابر میکروب مقابله می کند، کمک می کنند. در لنفوم سلول T پوستی، سلول های T دچار ناهنجاری هایی می شوند که منجر به حمله آنها به پوست می شود.

علائم لنفوم سلول های T پوستی

علائم و نشانه‌های لنفوم سلول T پوستی عبارتند از:

تشخیص لنفوم سلول‌های T پوستی

انواع روش های درمان لنفوم سلول‌های T پوستی

روش های ‌درمانی بسیاری برای مبتلایان‌به لنفوم سلول T پوستی وجود دارد؛ اما اینکه کدام روش درمانی برای فرد مبتلا بهتر است ‌به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت. به‌عنوان مثال انتخاب شیوه درمان به ‌میزان پیشروی و میزان درگیری بدن فرد به واسطه این سرطان بستگی خواهد داشت. البته شیوه درمانی انتخابی برای بیماران مبتلا در اکثریت موارد، ترکیبی بوده و برای درمان فرد مبتلا باید از چندین شیوه درمانی ‌به صورت همزمان استفاده کرد.

گزینه های‌درمانی میتواند شامل موارد زیر باشد:

  1. کرم ها و پمادهای ‌پوستی. داروها میتوانند به صورت کرم، ژل و پماد بر روی پوست اعمال شوند. به‌عنوان مثال کورتیکواستروئیدها میتوانند تا حد زیادی ‌به کنترل قرمزی و خارش پوست فرد مبتلا کمک کنند. همچنین برای مبارزه با سلول های سرطانی میتوان از شیمی درمانی موضعی بر روی سطح پوست استفاده کرد.
  2. نور درمانی (فتوتراپی). شامل قرار گرفتن پوست در معرض طول موج‌های نور، مانند ماوراء بنفش B یا ماوراء بنفش A میشود. در نور درمانی از دستگاه های بسیار مختلفی استفاده می شود که بعضی از آنها در یک جلسه بیشتر قسمت‌های بدن را در معرض این طول موج ها قرار خواهند داد. گاهی اوقات فتوتراپی بعد از استفاده از دارویی انجام میشود که باعث میشود سلولهای پوستی نسبت ‌به نور حساس شوند (فتودینامیک درمانی). سلولهای سالم ‌به سرعت بازسازی شده و فرد بهبود مییابد؛ اما سلول های‌سرطانی این کار را نکرده و در نتیجه بعد از درمان دیگر بازیابی نخواهند شد.
  3. رادیوتراپی (پرتو درمانی). در این روش از پرتوهای انرژی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده میشود. اگر تنها یک قسمت از پوست بدن فرد دچار لنفوم سلول T پوستی شده باشد، ممکن است پزشک پرتودرمانی استاندارد با اشعه X را برای درمان توصیه کند؛ اما در افرادی که قسمت های ‌بیشتری از پوست درگیر سرطان شده ممکن است پرتودرمانی با پرتوهای الکترونی صورت بگیرد. این پرتوهای الکتونی مستقیماً پوست را هدف قرار داده و روی اندام‌های داخلی تأثیر نخواهد داشت. پرتوهای الکترونی معمولاً بر روی تمامی قسمت‌های پوست فرد مبتلا تابانده خواهد شد.
  4. داروها. داروهایی که برای درمان لنفوم سلول T پوستی استفاده میشوند درمان های کنترل سیستم ایمنی بدن مانند داروهای استروئیدی و اینترفرون را در بر میگیرد. داروهای شیمی درمانی‌به سرعت‌به سلولهای رو‌به رشد، از جمله سلول های سرطانی حمله کرده و آن ها را نابود خواهند کرد. داروهای درمان هدفمند نیز مستقیماً قسمت های آسیب پذیر سلول های سرطانی را هدف قرار داده و اقدام‌به نابودی آن ها خواهند کرد.
  5. قرار دادن سلول های خونی در معرض نور. روشی بنام اکستراکورپورال فتوپرزیس وجود دارد که شامل استفاده از داروهایی می شود که سلول های فرد را نسبت ‌به نور حساس تر میکند. پس از مصرف دارو خون فرد مبتلا با استفاده از دستگاهی فیلتر شده و قبل از بازگشت به بدن فرد در معرض نور ماوراء بنفش قرار خواهد گرفت.
  6. پیوند مغز استخوان. پیوند مغز استخوان که ‌به عنوان پیوند سلول های بنیادی نیز شناخته میشود، روشی است که درآن مغز استخوان بیمار با مغز استخوان سالم از یک اهدا کننده همسان (پیوند مغز استخوان آلوژنیک) جایگزین خواهد شد. البته در طی عمل جراحی و پیوند، از داروهای شیمی درمانی برای سرکوب مغز استخوان بیمار استفاده خواهد شد. سپس سلول های اهدا کننده سالم‌ به داخل مغز استخوان فرد بیمار تزریق شده و فرآیند بازسازی مغز استخوان فرد را آغاز خواهد کرد.

سبک زندگی و درمان های خانگی

اقداماتی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوان ‌به تسکین علائم این سرطان مانند خارش کمک کرده و خطر عفونت را تا حد قبال توجهی کاهش دهد. پزشک ممکن است برای کنترل خارش و مدیریت خطر عفونت توصیه ها و درمان های خاصی را پیشنهاد کند که بهتر است حتماً از آنها پیروی کنید. علاوه بر آنها از موارد زیر نیز کمک بگیرید:

  1. از صابون ملایم و غیر معطر استفاده کنید. استفاده از صابون ملایم که باعث تحریک بیشتر پوستی نشوند میتواند تا حد زیادی‌ به کنترل خارش پوستی کمک کند.
  2. پوست خود را مرطوب نگه دارید. استفاده از لوسیون بعد از دوش و حمام میتواند به کنترل خارش کرده و همانند سدی از پوست در برابر میکروب های به ‌وجود آورنده عفونت های پوستی محافظت کند.

چه کسانی تحت تاثیر لنفوم سلول T پوستی هستند؟

لنفوم سلول T جلدی در مردان شایع تر از زنان است ودر بیماران مسن تر شایع تر است؛ اما کودکان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. میانگین سن تشخیص 55 سالگی است و عوامل ژنتیکی ممکن است در ایجاد برخی از انواع لنفوم سلول T پوست دخیل باشند.

مرحله بندی لنفوم سلول T پوستی

پس از تشخیص لنفوم غیر هوچکین، آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا مشخص شود سلول‌های سرطانی در سیستم لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته‌اند یا خیر. فرآیندی که برای کشف نوع سرطان و گسترش سلول های سرطانی در سیستم لنفاوی یا سایر قسمت های بدن استفاده می شود مرحله بندی نامیده می شود. مراحل بر اساس میزان پوست آسیب دیده و وجود سلول های لنفوم غیر طبیعی در جریان خون تعیین می شود. لنفوم های پوستی سلول T با استفاده از سیستمی به نام TNM مرحله بندی می شوند. TNM مخفف:

چند درصد از بیماران سرطان لنفوم بهبود پیدا میکنند؟

حدود 50 درصد بیماران لنفوم با همان درمان اولیه و شیمی درمانی بهبود پیدا می کنند و بیماری بر نمی گردد .

مراقبت های بعدی برای کمک به مدیریت عوارض جانبی

ممکن است بیماران قبل از شروع هر درمانی برای بررسی عملکرد اندام‌ها تحت تعدادی آزمایش پایه قرار گیرند. این آزمایش ها اغلب در طول درمان و پس از اتمام درمان تکرار می شوند تا ارزیابی شود که آیا درمان بر عملکرد اندام ها تأثیر گذاشته است یا خیر. این مراقبت ها عبارتند از:

اگر روند درمان خوب پیش برود پزشک حتماً جلسات معاینه های پس از درمان 3 تا 6 ماهه را برای بررسی بیشتر سلامت جسمانی بیمار تجویز خواهد کرد. از جمله موارد زیر:

به طور متوسط بین یک تا سه هفته ممکن است زمان ببرد تا تمام نمونه برداری ها و آزمایشات به طور کامل انجام شود.

خوشبختانه امروز روش‌های درمانی مختلفی برای درمان سرطان غدد لنفاوی وجود دارد. موفقیت در درمان این سرطان تا حدود زیادی به میزان پیشرفت آن و همچنین نوع لنفوم بستگی دارد. هدف از درمان سرطان غدد لنفاوی، کاهش یا از بین ‌بردن سلول‌های سرطانی و کوچک‌کردن اندازه تومور است که باعث بهبود علائم بیماری می‌شود. درمان‌های موجود برای لنفوم عبارت‌اند از:

برخی از اشکال لنفوم رشد بسیار کندی دارند. ممکن است شما با مشورت پزشک، تصمیم بگیرید برای درمان لنفوم خود تا زمانی که علائم آن در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌کنند صبر کنید. تا آن زمان، به صورت منظم آزمایش‌هایی انجام می‌دهید که وضعیت سلامتی شما را بررسی می‌کنند.

شیمی‌درمانی از داروهایی برای از بین‌بردن سلول‌های سرطانی که رشد بسیار سریعی دارند، استفاده می‌کند. داروهای شیمی‌درمانی ممکن است به شکل خوراکی یا تزریقی تجویز شوند.

پرتودرمانی از پرتوهای پرقدرت و پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین‌بردن و حذف سلول‌های سرطانی موجود در غدد لنفاوی استفاده می‌کند.

در پیوند مغز استخوان که به عنوان پیوند سلول‌های بنیادی نیز شناخته می‌شود، از دوزهای بالای شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای سرکوب مغز استخوان استفاده می‌شود. سپس سلول‌های بنیادی مغز استخوان سالم از بدن خودتان یا از یک اهداکننده به خون شما تزریق می شوند. این سلول‌ها پس از تزریق به استخوان‌ها رفته و مغز استخوان را بازسازی می‌کنند.

داروهای ایمونوتراپی به کمک سیستم ایمنی بدن، سلول‌های سرطانی موجود در غدد لنفاوی را می‌کشند. یک درمان تخصصی به نام گیرنده آنتی‌ژن کایمریک سطح لنفوسیت‌های T، سلول‌های T بدن شما را که با میکروب مبارزه می‌کنند می‌گیرد، آنها را برای مبارزه با سرطان غدد لنفاوی مهندسی کرده و دوباره به بدن تزریق می‌کند.

به طور کلی چیزی تحت عنوان درمان قطعی سرطان لنفوم وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید سلول‌های سرطانی ممکن است امروز به درمان جواب دهند؛ اما پس از مدتی دوباره برگردند. به این ترتیب نمی‌توان گفت که درمان قطعی برای سرطان لنفوم وجود دارد. روش‌های درمانی موجود به کاهش و حذف سلول‌های سرطانی و کاهش اندازه تومور غدد لنفاوی کمک می‌کنند و در نتیجه باعث بهبود علائم در افراد مبتلا می‌شوند.

روش های درمان لنفوم غدد لنفاوی

عوارض لنفوم

لنفوم در مواردی که متاستاز می‌دهد و بخش‌های زیادی از بدن را درگیر می‌کند و سرعت رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی بسیار زیاد است، نمی‌توان آن را متوقف کرد و معمولاً باعث مرگ می‌شود.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465