صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / بیماری پوستی کاندیدیازیس؛ علل علائم، پیشگیری، تشخیص و درمان

بیماری پوستی کاندیدیازیس؛ علل علائم، پیشگیری، تشخیص و درمان

بر روی پوست انسان انواع مختلفی از باکتری ها و قارچ ها رشد و زندگی میکنند که اکثر آنها خطری برای بدن ندارد زیرا بدن برای انجام عملکرد های طبیعی به آنها نیاز دارد. اما برخی از این باکتری ها و قارچ ها زمانی شروع به تکثیرغیرقابل کنترل می کنند که می توانند باعث عفونت شوند. یکی از انواع این قارچ ها کاندیدیاز یا کاندیدیازیس می باشد که در بدن موجب ایجاد بیماری می‌شود.این مخمر در حالت عادی بر روی بدن انسان در نقاطی مانند دهان، پوست و شکم زندگی می‌کند. این بیماری اگرچه خطرناک نخواهد بود و با دارو درمان می‌شود؛ اما تکرار آن در فصول گرم سال، می‌تواند بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده باشد. در ادامه به بررسی علل ایجاد و راه های درمان این بیماری قارچی می پردازیم.

بیماری قارچی پوستی کاندیدیازیس چیست؟

بیماری کاندیدیاز یک عفونت قارچی است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود. این قارچ به طور طبیعی توسط باکتری‌های مفید و سیستم ایمنی بدن کنترل می‌شود. اما در شرایطی مانند کاهش باکتری‌های مفید به دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک یا ضعف سیستم ایمنی بدن، احتمال ایجاد عفونت قارچی به نام کاندیدیاز افزایش می‌یابد. این عفونت می‌تواند به صورت موضعی در بخش‌های مختلفی از بدن مانند دهان، واژن، پوست و دیگر مناطق مرطوب بدن ایجاد شود.

کاندیدیازیس

علت ایجاد بیماری کاندیدیازیس

کاندیدیازیس پوست هنگامی ایجاد می‌شود که پوست به کاندیدا آلوده شود. به طور طبیعی مقدار کمی از قارچ کاندیدا روی پوست زندگی می‌کند. وقتی این نوع قارچ شروع به تولید غیرقابل کنترل می‌کند، ممکن است باعث ایجاد عفونت شود. این مورد ممکن است به دلیل موارد زیر رخ دهد:

علائم و نشانه‌ها بیماری کاندیدیازیس

جالب است بدانید که انواع زیادی از کاندیدا در بدن زندگی می‌کنند، فقط ۱۵ نوع از آن‌ها منجر به عفونت می‌شوند. کاندیدا آلبیکنس یکی از رایج‌ترین علل عفونت است و نیمی موارد را در بر می‌گیرد. علائم احتمالی عفونت قارچی کاندیدا به شرح زیر می باشد:

علائم پوستی:

علائم عمومی و سیستمیک:

تشخیص بیماری کاندیدیازیس

عفونت کاندیدا با چند روش قابل ‌تشخیص است:

عوامل خطر بیماری کاندیدیازیس

عوامل خطر نام برده می‌توانند به ‌طور جداگانه یا در ترکیب با یکد یگر، احتمال ابتلا به کاندیدیازیس پوستی را افزایش دهند.

درمان بیماری قارچی پوستی کاندیدیازیس

کاندیدیازیس پوست را معمولاً می توان با درمان های خانگی پیشگیری کرد که مهم ترین آنها رعایت بهداشت است. شستشوی منظم پوست و خشک کردن کامل پوست می تواند از مرطوب شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند. اما به طور کلی برای درمان این بیماری از داروهای ضد قارچ استفاده می‌ شود. برای عفونت‌ های قارچی داخلی، مانند برفک دهان و کاندیدیازیس مهاجم، از ضد قارچ‌ های خوراکی استفاده خواهد شد؛ اما برای عفونت‌ های سطحی پوستی، کرم‌ ها و ژل‌ های ضد قارچ مخصوص تجویز می شود. در صورتی که بیماری پیشرفت زیادی داشته باشد از داروهای ضد قارچ وریدی برای مقابله با بیماری و پیشگیری از پیشرفت آن استفاده می ‌شود.

پیشگیری از بیماری پوستی کاندیدیازیس

عوارض احتمالی در صورت عدم درمان

نتیجه گیری

کاندیدیاز یک عفونت قارچی است که در نقاط مختلف بدن، مشکلات متفاوتی را ایجاد می‌کند. با رعایت بهداشت و پرهیز از مرطوب نگه داشتن بدن می تواندید از بروز این بیماری جلوگیری کنید، اما در صورت بروز هر یک از نشانه‌های این قارچ، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت آن جلوگیری نمایید. همانطور که گفته شد؛ این بیماری خطرناک نیست اما پیشرفت آن می‌تواند مشکلات جدی را در بدن ایجاد کند. این قارچ عامل بسیار مهم و شایعی است که امکان دارد سلامت شما را به خطر بیندازد، پس نسبت به درمان آن بی تفاوت نباشید.