منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب خواندنی / علل و راههای درمان سریع برفک دهان نوزاد و بزرگسالان

علل و راههای درمان سریع برفک دهان نوزاد و بزرگسالان

برفک دهان زمانی اتفاق می افتد که یک عفونت مخمری در داخل دهان ایجاد شود. همچنین این وضعیت به عنوان کاندیدیازیس دهان و کاندیدیازیس دهانی حلق نیز شناخته می شود. برفک دهان اغلب در نوزادان و کودکان نوپا رخ می دهد و باعث ایجاد برجستگی های سفید یا زرد رنگ در داخل گونه ها و زبان می شود. عفونت به طور معمول خفیف است و به ندرت باعث ایجاد مشکلات جدی می شود؛ اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کرده و عوارض بالقوه جدی ایجاد کند. پس از شروع درمان، برفک دهان معمولاً ظرف چند هفته از بین می رود؛ اما در برخی موارد ممکن است برگردد. برای بزرگسالانی که موارد مکرر برفک دهان بدون علت شناخته شده دارند، پزشک آنها را از نظر شرایط پزشکی زمینه ای که ممکن است در بروز برفک دهان نقش داشته باشد، ارزیابی می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برفک دهان چیست؟

برفک دهان که به عنوان کاندیدیازیس دهان نیز شناخته می‌شود، یک بیماری شایع و گاهی دردناک است که می‌تواند همه افراد از نوزاد گرفته تا بزرگسالان درگیر کند. این بیماری در اثر رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود که به طور معمول به مقدار کمی در دهان و سایر نواحی بدن وجود دارد، بدون اینکه آسیبی ایجاد کند. با این حال هنگامی که قارچ رشد غیرقابل کنترلی کند، می تواند منجر به علائم برفک دهان شود.

علت برفک دهان

برفک دهان زمانی به وجود می آید که قارچ کاندیدیا شروع به رشد بی‌ کنترل می‌ کند. در حالت طبیعی، سیستم ایمنی از میکروب ‌های مفید برای کنترل کاندیدیا آلبیکنز و دیگر باکتری ‌های مضر استفاده می ‌کند. هنگامی که این تعادل به هم می‌ خورد، باکتری ‌های مضر و قارچ شروع به افزایش تعداد می‌ کنند و منجر به عفونت می ‌شوند. این قارچ‌ های عفونت ‌زا می ‌توانند علاوه بر این عارضه، عفونت ‌های قارچی دیگری نیز ایجاد کنند. به خصوص در زنان باردار که ممکن است عفونت ‌های قارچی واژن را در زمان زایمان به نوزاد منتقل کنند.

برفک دهان

علائم برفک دهانی

برخی از علائم برفک دهان شامل موارد زیر هستند:

راه های درمان برفک دهان

به منظور درمان برفک دهان، پزشک ممکن است یک یا چند داروی زیر را تجویز کند:

درمان برفک دهان در طب سنتی

در طب سنتی برای درمان برفک دهان نیز روش‌های مختلفی توصیه مشده است. این روش‌ها ممکن است به تسکین علائم و تسریع بهبود برفک دهان کمک کنند. در ادامه تعدادی از روش‌های طب سنتی برای درمان برفک دهان را ذکر می‌کنم:

طول درمان برفک دهان در بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

مدت زمان درمان برفک دهان در بزرگسالان ممکن است متفاوت باشد و بستگی به شدت عفونت و نحوه پاسخ به درمان دارد. در برخی از موارد، ممکن است به مدت دو تا سه هفته درمان ادامه پیدا کند؛ ولی در مواردی دیگر ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.

درمان خانگی برفک دهان بزرگسالان

در حالی که برفک دهان می تواند ناراحت کننده باشد، چندین درمان طبیعی وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم در کنار داروهای ضد قارچ معمولی کمک کند.

درمان خانگی برفک دهان نوزادان

اضافه کردن لاکتوباسیل از جمله موارد درمانی برای برفک دهان نوزاد است که به پیشنهاد پزشک باید به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. همچنین درمان‌های خانگی دیگری نیز نظیر استفاده از گریپ فروت، روغن نارگیل و سودا نیز به برطرف شدن مشکل کمک خواهد کرد. البته مصرف این موارد برای درمان برفک دهان نوزاد دو ماهه یا برفک دهان نوزاد سه ماهه سخت خواهد بود و توصیه می‌شود از این درمان‌ها برای کودکان بزرگ‌تر استفاده کنید.

در صورت عدم درمان تا چه مدت باقی می‌ماند؟

برفک دهان در صورت عدم درمان ممکن است تا هشت هفته یا بیشتر نیز باقی بماند.

چه زمانی باید به پزشک برای درمان برفک دهان مراجعه کرد؟

برای درمان برفک دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر خود یا اطرافیانتان دچار برفک دهان شدید حتماً به متخصص دهان، فک و صورت مراجعه کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465