متخصص پوست و مو

رادیوفرکونسی

پیلینگ شیمیایی

راهنمای درمان بیماران مبتلا به پسوریازیس یا صدف

پسوریازیس بیماری شایعی است كه درآن قسمتهایی از پوست بدن دچار التهاب وپوسته ریزی می شود. علت دقیق این بیماری مشخص نشده است. این بیماری واگیردار نیست وارتباطی با بیماریهای قارچی ندارد. ودر اكثر موارد محدود به نواحی كوچكی از بدن است و مشكلی را برای بیماران ایجاد نمی كند. با وجود این معمولا پسوریازیس بیماری طولانی مدتی است و بیماران ممكن است دوره هایی از تشدید و بهبودی ضایعات را تجربه نمایند. این بیماری ممكن است ناخنها را گرفتار كند. بسته به نوع بیماری وشدت آن درمانهای مختلفی مانند درمانهای موضعی ،خوراكی، تزریقی واشعه درمانی مورداستفاده قرارمی گیرند.
Bildergebnis für psoriasis
با رعایت نكات زیر در اكثر موارد پسوریازیس به راحتی كنترل خواهد شد :
1) از مواردی كه باعث آسیب دیدگی پوست می شوند خودداری كنید. ( مانند بریدگی- خراش- ضربه پوست- آفتاب سوختگی )
2) از مواردی كه باعث تحریك پوست می شوند خودداری كنید( مانند استحمام با آب داغ یا استفاده از كیسه حمام )
3) از هیجانات روحی بی مورد بپرهیزید.
4) به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارید. اما مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی می تواند اثرات مفیدی برروی پسوریازیس داشته باشد.
5) خود سرانه دارو مصرف نكنید وداروهای تجویز شده را خودسرانه قطع نكنید.
6) در صورتیكه مبتلا به نوع معمولی پسوریازیس هستید روزانه 3-2 بارپوست بدن را با پمادهای نرم كننده مانند وازلین چرب كنید در صورتی كه چربی وازلین برای شما مشكل سازاست، می توانید از سایر نرم كننده ها استفاده كنید.
7) در صورت بروز عفونت ( بخصوص عفونت گلو ) آن را به پزشك گزارش دهید.
8) در صورت تجویز شامپو برای ضایعه سر كف آن را به مدت 30-15 دقیقه روی سر نگه دارید.
9) از مصرف داروهای زیر حتی الامكان خودداری كنید:
شكلهای خوراكی وتزریقی پر دنیزولون، بتامتازون،دگزامتازون، تربامسینولون وهیدروكورتیزون داروهای ضد درد مانند آسپرین،ایبوپروفن،پیروكسیكام،دیكلوفناك ومفنامیك اسید. در صورت نیازبه ضد درد از استامینوفن استفاده كنید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :

دلنیا عبادی [ 1393-07-09 ]
خیلی خوب بود..مرسی...من دانشجوی پزشکی هستم.پسوریازیس دازم.قبلا فقط توی,پوست سرم بود.ولی الان روی پوست بینیمم پیدا شده...جدیدا خیلی زیاد شده و این مساله خیلی نگرانم کرده

بیوگرافیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانخدمات مطبآدرسمقالاتلیزر الکساندرایتآر اف سوزنیگالریلیپوليزکاشت موصفحه اصلیسایتهای دیگر