متخصص پوست و مو

رادیوفرکونسی

پیلینگ شیمیایی

عقربک چیست ؟

به التهاب نسج اطراف ناخن عقربک یا پارونیشیا گفته میشود. این التهاب به صورت قرمزی، تورم ،خارش و درد تظاهر میابد.عقربک در افرادیکه به دلایل مختلف دچار آسیب پوست اطراف ناخن میشوند ، بیشتر دیده میشود.بخصوص افرادیکه بدلایل شغلی با آب سر و کار دارند مانند خانمهای خانه دار ،آشپزها و افرادیکه در رستورانها کار میکنند.

افرادیکه عادت دارند ناخن یا پوست اطراف آنرا با دست یا دندان بکنند بیشتر دچار این بیماری میشوند.اقدامات آرایشی ناخن مانند مانیکور، لاک، استفاده از استون ، کاشت ناخن نیز خانمها را مستعد بروز این عارضه میکند.پارونیشیا در بعضی از بیماریها مانند دیابت و بیماریهای پوستی مانند اگزما و پسوریازیس شایعتر دیده میشود.علت ایجاد التهاب در پارونیشیا عفونت میکروبی، یا قارچی است .این بیماری دو نوع حاد و مزمن دارد.

پارونیشیای حاد:
این حالت به صورت تورم و درد ناگهانی همراه با تجمع و ترشح چرک تظاهر میکند . در پارو نیشیای حاد معمولا صفحه ناخن دچار تغییر نمیشود.علت پارونیشیای حاد غالبا عفونت میکروبی است .

Bildergebnis für paronychia

پارونیشیای مزمن:
این حالت سیر ناگهانی ندارد. بلکه نسج اطراف ناخن به شکل تدریجی ملتهب میشود . درد علامت غالب نیست و بیشتر بیمار سوزش و خارش دارد. اکثرا با تغییرات صفحه ناخن مانند شیارها و ناهمواریهای صفحه ناخن نیز همراه است. رطوبت و تماس با مواد شیمیایی و شوینده نقش مهمی در بروز پارونیشیای مزمن دارد. در اکثر موارد قارچهای مخمری و گاها عفونتهای میکروبی عامل ایجاد کننده یا تشدید کننده آن هستند.

Bildergebnis für paronychia

پیشگیری و درمان:
بهترین راه جلوگیری از بروز پارو نیشیا خشک نگه داشتن دستها و جلوگیری از خیس بودن مداوم پوست دستها ست. جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی و شوینده ، استفاده از دستکشهای مناسب و نیز استفاده از کرمهای مرطوب کننده نیز اهمیت دارند.استفاده از روشهای نامناسب آرایش ناخن باید محدود شود و از آسیب رساندن به پوست اطراف ناخن خودداری شود.در موارد پارونیشیای حاد غالبل نیاز به درمان آنتی بیوتیکی و گاها درناژ چرک است . ودر موارد مزمن از داروهای ضد قارچ و استرویداستفاده میشود
نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده متخصص پوست

نظرات کاربران درباره این مطلب :

بیوگرافیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانخدمات مطبآدرسمقالاتلیزر الکساندرایتآر اف سوزنیگالریلیپوليزکاشت موصفحه اصلیسایتهای دیگر