علل قرمزی صورت و درمان آن

1)یکی از علل شایع قرمزی صورت ، قرمزی بعد از آکنه یا جوش ( لک بعد از جوش اکثر قهو ه ای وتیره وگاها قرمز) است بطوریکه یک لک یا اسکار قرمز بعد از بهبودی جوش ایجاد میشود در بعضی مواقع لکه های قرمز پوست به علت جوش های زیاد به تعداد زیاد ایجاد میشود و نمای صورت بیمار کاملا به رنگ قرمز در میاید بخصوص در ناحیه گونه ها و زیر گونه ها و طرفین صورت ، اینکه چرا در بعضی اسکار بعد از جوش بصورت لکه های قهوه ای است و در بعضی بصورت لکه های قرمز و در بعضی دیگر بصورت اسکارهای فرو رفته کاملا مشخص نیست در واقع واکنش پوست بیمار به این صورت است ، دیده شده در کسانی که پوست خشک و حساس دارند و بدنبال سرما و نور افتاب دچار قرمزی پوست میشوند اگر دچار جوش شوند اکثرا اسکار به جای مانده بصورت لکه های قرمز خواهد بود.

2)علت دوم قرمزی پوست صورت آکنه رزاسه است ، این بیماری معمولا در سن میانسالگی بروز میکند و بیمار دچار جوش های قرمز یا چرکی به همراه قرمزی پوست بخصوص در نواحی بینی و گونه ها میشود ، قرمزی پوست جزئی از این بیماری است بطوریکه در بعضی موارد بیماری بصورت لکه ها ی قرمز شروع میشود و در مراحل بعدی بیمار دچار جوش میشود ، پوست این بیماران بسیار به نورافتاب و سرما و باد ( و حتی با نوشیدنی های داغ و گاها خوردن ادویه جات ) حساس و دچار برافروختگی و قرمزی میشود ، در بسیاری از موارد حتی بعد از درمان موثر دارویی این لکه های قرمز بر جا می ماند و درمان موثر دارویی برای رفع ان وجود ندارد ( مثل اسکار قرمز بعد از اکنه معمولی ) البته داروهای موضعی تا کنون ساخته و عرضه شده ولی بیشتر برای پیشگیری از بدتر شدن و تا حدودی تخفیف قرمزی است تا درمان

3)سومین علت قرمزی پوست صورت بیماری کوپروزیس است ، کوپروزیس در عوام به نام لپ سرخ یا لپ قرمزی مرسوم ومعروف است ، کسانی که زمینه یا استعداد ژنتیکی قرمزی پوست بخصوص در ناحیه گونه ها را دارند این حالت معمولا در نوجوانی بروز میکند بطوریکه پوست صورت بیمار خصوصا در ناجیه گونه ها بدنبال نور ، سرما ، باد، استرس و هیجانات روحی دچار قرمزی میشود ولی بعد از گذشت زمان و طی چند سال این قرمزی تقریبا ثابت میشود بطوریکه همیشه لپ یا گونه شخص مبتلا قرمز است و بدنبال عوامل محرکی که ذکر شد قرمزی بیشتر میشود ، در این مورد هم درمان دارویی قطعی وجود ندارد و تجویز دارو فقط برای تخفیف علائم و پیشگیری از بدتر شدن است.

4)چهارمین علت قرمزی تلانژکتازی است ، در این مورد هم در بعضی نقاط صورت شخص مبتلا عروق کوچک قرمز رنگی بصورت و نمای خطی و گاها نقطه ای و بعضی موارد عنکبوتی دیده میشود ، در این حالت به دلایل ارثی و ژنتیکی عروق یا مویرگ ها در لایه میانی پوست یا درم کمی دیلاته یا گشاد شدند و جدار ان هم کمی ضخیم شده و بهمین دلیل در سطخ پوست دیده میشود ، تلانژکتازی در هر جای پوست صورت ممکن است ایجاد شود ولی در ناحیه بینی طرفین بینی و گونه ها بیشتر دیده میشود ، در خانم های باردار ممکن است این حالت تشدید پیدا کند ، البته موارد اکتسابی تلانژکتازی هم شایع است کسانیکه کرم ها یا پماد های کورتون دار را بدون تجویز پزشک متخصص بصورت و بی مورد و طولانی مدن مصرف میکنند در بسیاری از موارد علاوه بر اینکه دچار نازکی پوست میشوند دچار تلانژکتازی هم میشوند و متاسفانه هیچ درمان دارویی موثر هم وجود ندارد لذا افراد به هیچ وجه نباید بدون تجویز پزشک متخصص پماد های کورتون دار مثل بتامتازون هیدروکورتیزون ، فلوسینولاون و کلوبتازول را بیشتر از دو هفته استفاده کنند ، پماد های کورنون دار مثل قرص و امپول های کورتون دار شمشیر دولبه هستند اگر خوب و درست و به مقدار یا دوز و مدت معلوم و تحت نظ پزشک متخصص تجویز شوند درمان بسیاری از بیماری ها است ولی اگر سرخود و با تجویز پزشک غیر متخصص استفاده شود گاها یا بسیاری از موارد عوارض زیادی خواهد داشت

5)دلیل دیگر قرمزی پوست خال های عروقی مادرزادی و بخصوص ماه گرفتگی است ، ماه گرفتگی در هر قسمت از پوست بدن ممکن است دیده شود ولی در صورت بیشتر دیده میشود ، ماه گرفتگی از بدو تولد نوزاد خودش را نشان میدهد در ابتدا رنگ ان صورتی و قرمز است و با گذر زمان و بخصوص در سن جوانی و بالاتر رنگ ان قرمز تیره و حتی بنفش میشود اندازه ان ممکن است کوچک ، متوسط یا بزرگ باشد بطوریکه بعضی موارد نصف یا دوسوم وسعت پوست صورت را مبتلا میکند ، علت ماه گرفتگی کاملا شناخته نشده در واقع نوعی اختلال در شکل گیری عروق پوست در دوران جنینی است

6)دلیل دیگر قرمزی پوست صورت بیماری های التهابی و روماتیسمی است از علل ساده ان مثل اگزما ساده و درماتیتسبوره گرفته تا علت های مهمتر مثل لوپوس پوستی یا ختی لوپوس منتشر که علاوه بر پوست ارگان های داخلی بدن مثل کلیه و مفاصل و قلب وو......هم ممکن است گرفتار شوند . نکته مهم در تمام این بیماریها اول تشخیص درست و صحیح است دوم اینکه قرمزی که به علت بیماریهای التهابی پوست ایجاد میشود در اغلب موارد با درمان مناسب دارویی بهبود می یابد و درواقع قرمزی بر جای مانده دائمی نخواهد بود البته در مواردی مثل لوپوس ممکن است مدت های طولانی شخص دچار قرمزی پوست شود مثلا یکی از علائم لوپوس راش بال پروانه ای است بطوریکه در ناحیه طرفین بینی و گونه ها بصورت قرینه قرمزی شبیه بال پروانه در پوست صورت دیده میشود که تا مدت های طولانی هم ممکن است ادامه پیدا کند

آدرس اینستاگرام

درمان :

به غیر از مورد اخر ( مورد6) در پنج مورد اول همانطور که ذکر شد درمان دارویی موثری برای رفع قرمزی وجود ندارد ، و تجویز داروها فقط برای تخفیف علائم و مهمتر پیشگیری از بدتر شدن است مثلا استفاده درست از ضد افتاب مناسب با پوست بیمار و کرم های ضد التهاب بدون کورتون است .

تنها درمان مناسب و موثر و بدون عوارض استفاده از لیزر است البته دو نکته مهم در این مورد باید ذکر شود اول دستگاه لیزری که پزشک استفاده میکند باید بروز و پیشرفته باشد بطوریکه در تجربیات علمی و عملی مشخص شده باشد که مثلا این مارک لیزر موثر بوده ، دوم تحربه پزشک در استفاده از لیزر است .

برای اینکه مشخص شود یک دستگاه لیزر بر قرمزی پوست موثر است یا نیست کافی است در جلسه اول فقط قسمت کوچکی از پوست بیمار در محل قرمزی تست لیزر انجام شود ، بدنبال تست هم پزشک و مهمتر شخص مبتلا مشاهده عینی خواهد کرد که ایا این مارک یا دستگاه لیزر موثر است یا نه ، اگر سه تا چهار هفته بعد از لیزر قرمزی پوست حدود 20 تا 30 درصد کم شد لیزر موفقیت امیز خواهد بود و در جلسات بعد ی میتوان تمام قرمزی پوست را لیزر درمانی کرد ، معمولا با 4 جلسه ( ماهی یک بار ) لیزر درمانی موثر در بسیاری از موارد قرمزی یا خیلی کم خواهد شد یا کاملا از بین خواهد رفت .

همشهریان گرامی! شما می‌توانید بهترین پلاسمای سنندج را در کلینیک های تخصصی پوست این شهر بیابید. با استفاده از پلاسما می‌توانید شاهد جوانسازی غیر تهاجمی اطراف چشم باشید.

شکیب فر [ 1402-08-04 ]
با سلام یه چند مدت هست لکه های قرمز روی تمام بدنم ایجاد شده و خارش هم داره. میخواستم بدونم علت چی میتونه باشه