متخصص پوست و مو

رادیوفرکونسی

پیلینگ شیمیایی

خشکی لب

خشکی لبها از شکایت شایع و از دلایل نسبتا شایع مراجعه به پزشکان است. این حالت به صورت احساس ناخوشایند خشکی در لبها، پوستهریزی لبها، ترک برداشتن آنها، ایجاد التهاب و خارش و سوزش در آنها خود را نشان میدهد.این حالت بیشتر در افرادی دیده میشود که دارای پوست خشک هستند. افراد با زمینه اگزمای سرشتی (درماتیت آتوپیک) به صورت خیلی شایع دچار ترک و خشکی لبها میشوند. حساسیت به لوازم آرایشی در ابتدا به صورت خشکی و سپس ایجاد التهاب در لبها خود را نشان میدهد.

Bildergebnis für CHEILITIS

عادتهای غلط مثلاً زبان زدن مکرر به لبها نیز باعث ایجاد یا تشدید خشکی لبها میشود. مصرف بعضی از داروها (مانند ایزوترتینونین) در تقریباً صددرصد مصرفکنندگان ایجاد خشکی و التهاب میکند.بعضی از خمیردندانها نیز ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا تشدید خشکی لب بشوند. در موارد کمی خشکی و التهاب لب ممکن است نشانهای از بعضی از بیماریها باشد و یا در تشخیص افتراقی بیماریهای دیگر لب قرار گیرد و نیاز به بررسیهای بالینی و آزمایشگاهی داشته باشد.

باید توجه داشت التهاب لبها از لحاظ عامل ایجاد کننده باالتهاب گوشه لبهامتفاوت است و درمان آنها نیز تا حدودزیادی متفاوت است.خشکی و التهاب لب ها معمولاً در لب تحتانی بیشتر است و در فصول سرد بخصوص زمستان و در مناطق با آب و هوای خشک نیز تشدید مییابد.

توصیههای لازم برای افراد مبتلا به خشکی لب:
1-اساس درمان استفاده از مرطوبکنندهها و چربکنندههای لب است و به این منظور میتوان ازپمادهای ساده مانند وازلین پماده آ- د و یا پماد زینک اکساید استفاده کرد. برای افزایش اثربخشی بهتر است این محصولات روی لبهای مرطوب و خیس مالیده شوند.

2- بهتر است از محصولات آرایشی مانند رژلب استفاده نشود بخصوص در صورتیکه احتمال حساسیت به این محصولات مطرح باشد.
3- به هنگام غذا خوردن سعی شود که مواد غذایی بخصوص مواد غذایی محرک مانند فلفل و ادویهجات با لب تماس نداشته باشند و قاشق غذا بدون تماس با لب مستقیماً وارد حفره دهان شود.

4- در موارد شدید برای مسواک زدن از خمیر دندان استفاده نشود و بلافاصله بعد از مسواک زدن لبها مرطوب شود.
5- از لیسیدن و زبان زدن به لبها خودداری شود.
6- به هنگام قرار گرفتن در مقابل آفتاب از ضد آفتاب استفاده شود پماد زینک اکساید هم چربکننده و هم ضدآفتاب میباشد.

7- کمتر از شویندهها بخصوص صابونها برای شستشوی لب استفاده شود.
8- در موارد زیر به پزشک مراجعه شود.

الف) مواردیکه درمانهای فوق مؤثر نیست و خشکی شدید است و همراه با التهاب است.
ب) در مواردترک گوشة لبها
ج) در صورت احساس توده در لبها
د) در صورت بروز زخم و یا شقاقهای عمیق
هـ) در صورت بروز عفونت لبها