متخصص پوست و مو

پیلینگ شیمیایی

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی :
زگیلهای تناسلی زائده های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در نواحی تناسلی زنان یا مردان ظاهر شوند.عامل اين بيماري ويروس پاپيلوماي انسـاني(Human Papillomm Virus)استکه ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی ویا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می شود.

شیوع :
زگيلهاي ـتناسلي از شايعترين عفونتهاي آميزشي به شمار ميروند و متاسفانه این بیماری در ایران نیز به سرعت در حال انتشار است به صورتی که رئیس انجمن سرطان های زنان ایران از بروز یک بیماری ویروسی آمیزشی در شهرتهران خبر داده و گفته است : این بیماری ویروسی زگیل تناسلی است که یکی از دلایل بروز آن می تواند روابط آزاد جنسی باشد.

آیا برای انتقال این بیماری دخول کامل واژنی ویا مقعدی لازم است ؟
متاسفانه زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه واژنی ومقعدی، فقط با تماس پوستی ناحیه تناسلی نیز میتواند منتقل گردد.

آیا تماس جنسی تنها راه انتقال زگیل تناسلی است ؟
خیر .به ندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده ،همچنین از مادر آلوده به نوراد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است.

آیا زگیل تناسلی همیشه علامت دار است ؟
خیر.یعنی ممکن است در ظاهر،فرد علامتی نداشته باشد ولی ویروس عامل زگیل تناسلی را دفع کند.در خانمها نیز ممکن است زگیل در قسمت داخلی دستگاه تناسلی باشد و گاهی با خونریزی خود را نشان دهد.میزان خطر زگیل تناسلی:این بیماری یک بیماری خوشخیم است ولی از حدود 150 نوع ویروس عامل ایجاد کننده آن حدود 15 نوع با سرطانهای دهانه رحم و آلت مردان در ارتباط است.همچنین این بیماری به علت اینکه ممکن است زخمی شود احتمال سرایت سایر بیماریهای آمیزشی را بالا می برد ضمن اینکه به علت ظاهر نازیبا اثرات روحی روانی بدی دارد.بنابراین باید درمان شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود ؟
در موارد علامت دار آن ، متخصص پوست یا زنان با تجربه در این زمینه با معاینه آن را تشخیص می دهند و در موارد مشکوک با تستاسید استیک 5% و در موارد خیلی نادر نهایتا با بیوپسی تشخیص امکان پذیر است.

درمانهای زگیل تناسلی چیست ؟
بنابر محل و نوع کلینیکی و صلاحدید و تجربه پزشک راه های درمانی متنوعی شامل:کرایوتراپی ،تری کلرواستیک، پدوفیلین ، لیزر،کوتر،ایمونوتراپی و غیره وجود دارد.

آیا بعد از درمان احتمال عود وجود دارد ؟
بلی با هر روشی که درمان شود باز هم تا حدودی احتمال عود وجود دارد.البته در بعضی منابع گفته شده تزریق واکسن به خصوص در افراد زیر 30 سال احتمال عود را کم می کند.

آیا استفاده از کاندوم از ابتلای به زگیل تناسلی جلوگیری می کند ؟
میزان سرایت را کاهش می دهد ولی چون انتقال از طریق پوست به پوست است، احتمال انتقال از سایر مناطق آلوده پوست از بین نمی رود.

آیا زگیل تناسلی واکسن دارد ؟
بلی درحال حاضر برای زگیل ناحیه تناسلی واکسن وجود دارد.از آنجایی که زگیل ناحیه تناسلی در جنس مونث در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را افزایش میدهد، این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است توصیه به خانمها و آقایانی که روابط جنسی با اشخاص متعددی دارند اینست که این واکسن را تزریق کنند.
آیا این واکسن بر علیه تمام انواع ویروسهای عامل زگیل تناسلی ایمنی ایجاد می کند ؟
این واکسن علیه 2 نوع اصلیHPVبدخیم و 2 نوع شایع خوشخیم موثراست و در بعضی از گزارشها آمده که میزان عود مکرر را کاهش میدهد.

آیا واکسن در ایران موجود است ؟
بله واکسن گاردازیل در ایران وجود دارد .باید 3 بار تزریق شود.بار اول-سپس2ماه بعد از تزریق اول-و نوبت سوم6 ماه بعد از تزریق اول

نظرات کاربران درباره این مطلب :

پیام محمدی [ 1397-08-07 ]
با سلام میخواستم بپرسم تو مطب خودتون زگیلو درمان میکنید با تشکر

حنامحمودی [ 1397-05-18 ]
سلام آیا این ویروس از طریق بوسیدن منتقل میشه؟یعنی از طریق بزاق دهان ممنون میشم جواب بدید چون به تازگی متوجه شدم نامزدم مبتلا به این ویروسه

فربد [ 1392-10-28 ]
سلام.نتیجه قسمتی از تحقیقاتم رو اینجا اعلام میکنم تا دوستان ببینند.دوستان توجه کنند که تمام این مطلب مربوط به کسانیست که به زگیل تناسلی مبتلا شده اند و درمان کرده اند و نگران عود,انتقال,ریشه کن شدن یا نشدن و چگونگی انجام آزمایش جهت فهمیدن این فرآیند هستند. کسی که مبتلا به زگیل تناسلی شده باشه و درمان کرده باشه و 1 سال از آخرین درمانش گذشته باشه و دیگه هیچ ضایعه ای نداشته باشه احتمال 30% داره که ویروس و DNA ویروس برای همیشه از پوستش پاک شده باشه که در این صورت برای این دسته از افراد احتمال عود و انتقال وجود نخواهد داشت مگر اینکه مجددا با آلودگی تماس پیدا کنند.و نیز برای آن 70% افرادی که ویروس برای همیشه در پوستشان میماند,1 سال بعد از آخرین درمانشان و تا آخر عمرشان احتمال عود بسیار کم است اما احتمال انتقال ویروس همیشه 70% است.درضمن برای اینکه شخص بداند ویروس ریشه کن شده یا هنوز مانده میتواند آزمایش PCR انجام دهد.و بهتر است نمونه آزمایش PCR هم از پیش آبراه و هم از محدوده نقاطی که قبلا در آنجا زگیل داشته و درمان کرده گرفته شود.درضمن این دسته از افراد میتوانند تا 90% به فرایند نمونه برداری و جواب آزمایش PCR اعتماد کنند.در صورتی که جواب آزمایش منفی شود شخص میتواند خود را در آن 30% افراد ببیند و خیالش راحت شود که از شر این ویروس خلاص شده است.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتونین با ایمل من تماس برقرار کنین و تا جایی که بتونم کمک کنم. farbod3127@yahoo.com

بیوگرافیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانخدمات مطبآدرسمقالاتلیزر الکساندرایتآر اف سوزنیگالریلیپوليزکاشت موصفحه اصلیسایتهای دیگر