صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / موثرترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

موثرترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

زگیلهای تناسلی زائده های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در نواحی تناسلی زنان یا مردان ظاهر شوند.عامل اين بيماري ويروس پاپيلوماي انسـاني(Human Papillomm Virus)استکه ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می شود.

شیوع زگیل تناسلی

زگيل هاي تناسلي از شايعترين عفونتهاي آميزشي به شمار ميروند و متاسفانه این بیماری در ایران نیز به سرعت در حال انتشار است به صورتی که رئیس انجمن سرطان های زنان ایران از بروز یک بیماری ویروسی آمیزشی در شهرتهران خبر داده و گفته است : این بیماری ویروسی زگیل تناسلی است که یکی از دلایل بروز آن می تواند روابط آزاد جنسی باشد.

آیا برای انتقال این بیماری دخول کامل واژنی ویا مقعدی لازم است ؟

متاسفانه زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه واژنی ومقعدی، فقط با تماس پوستی ناحیه تناسلی نیز میتواند منتقل گردد.

آیا تماس جنسی تنها راه انتقال زگیل تناسلی است ؟

خیر .به ندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده ،همچنین از مادر آلوده به نوزاد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است.

صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

آیا زگیل تناسلی همیشه علامت دار است ؟

خیر.یعنی ممکن است در ظاهر،فرد علامتی نداشته باشد ولی ویروس عامل زگیل تناسلی را دفع کند.در خانمها نیز ممکن است زگیل در قسمت داخلی دستگاه تناسلی باشد و گاهی با خونریزی خود را نشان دهد.
میزان خطر زگیل تناسلی:این بیماری یک بیماری خوشخیم است ولی از حدود 150 نوع ویروس عامل ایجاد کننده آن حدود 15 نوع با سرطانهای دهانه رحم و آلت مردان در ارتباط است.همچنین این بیماری به علت اینکه ممکن است زخمی شود احتمال سرایت سایر بیماریهای آمیزشی را بالا می برد ضمن اینکه به علت ظاهر نازیبا اثرات روحی روانی بدی دارد.بنابراین باید درمان شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود ؟

در موارد علامت دار آن ، متخصص پوست یا زنان با تجربه در این زمینه با معاینه آن را تشخیص می دهند و در موارد مشکوک با تستاسید استیک 5% و در موارد خیلی نادر نهایتا با بیوپسی تشخیص امکان پذیر است.

درمانهای زگیل تناسلی چیست ؟

بنابر محل و نوع کلینیکی و صلاحدید و تجربه پزشک راه های درمانی متنوعی شامل:کرایوتراپی ،تری کلرواستیک، پدوفیلین ، لیزر ،کوتر،ایمونوتراپی و غیره وجود دارد.

آیا بعد از درمان احتمال عود وجود دارد ؟

بلی با هر روشی که درمان شود باز هم تا حدودی احتمال عود وجود دارد.البته در بعضی منابع گفته شده تزریق واکسن به خصوص در افراد زیر 30 سال احتمال عود را کم می کند.

آیا استفاده از کاندوم از ابتلای به زگیل تناسلی جلوگیری می کند ؟

میزان سرایت را کاهش می دهد ولی چون انتقال از طریق پوست به پوست است، احتمال انتقال از سایر مناطق آلوده پوست از بین نمی رود.

آیا زگیل تناسلی واکسن دارد ؟

بلی درحال حاضر برای زگیل ناحیه تناسلی واکسن وجود دارد.از آنجایی که زگیل ناحیه تناسلی در جنس مونث در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را افزایش میدهد، این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است توصیه به خانمها و آقایانی که روابط جنسی با اشخاص متعددی دارند اینست که این واکسن را تزریق کنند.

آیا این واکسن بر علیه تمام انواع ویروسهای عامل زگیل تناسلی ایمنی ایجاد می کند ؟

این واکسن علیه 2 نوع اصلیHPVبدخیم و 2 نوع شایع خوشخیم موثراست و در بعضی از گزارشها آمده که میزان عود مکرر را کاهش میدهد.

آیا واکسن در ایران موجود است ؟

بله واکسن گاردازیل در ایران وجود دارد .باید 3 بار تزریق شود.بار اول-سپس2ماه بعد از تزریق اول-و نوبت سوم6 ماه بعد از تزریق اول

جای جوش یا اسکار آکنه از آزار دهنده ترین مشکلات پوستی است که در نوجوانی و جوانی که افراد توجه بیشتری به ظاهر خود دارند؛ بیش از هر زمان دیگری بروز می‌نماید. خوشبختانه روشهای بسیار خوبی برای درمان جای جوش وجود دارد که برخی از آنها لیزری و برخی دیگر غیر لیزی می‌باشند. در سنندج نیز این امکان برای شما فراهم است که با مراجعه به مراکز تخصصی پوست، بتوانید از بهترین درمانهای جای جوش بهره مند شوید.

حسین س [ 1400-09-22 ]
سلام هزینه کرایوتراپی چقدره

ارمان مریوانی [ 1399-05-24 ]
با سلام من زگیل تناسلی دارم میخواستم بدونم شما تو مطب میتوانید انها را از بین ببری با تشکر