منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / علائم هشدار دهنده سرطان پوست و راههای درمان آن

علائم هشدار دهنده سرطان پوست و راههای درمان آن

سرطان پوست رشد خارج از کنترل سلول های غیرطبیعی در اپیدرم می باشد که خارجی ترین لایه پوست بوده و در اثر آسیب DNA ترمیم نشده ایجاد و باعث جهش می شود. این جهش ها منجر به تکثیر سریع سلول های پوست و تشکیل تومورهای بدخیم می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع سرطان پوست

این نوع سرطان که خطرناک ترین سرطان پوست می باشد در لایه‌های پایینی پوست نزدیک به لایه چربی، ایجاد می‌شود. BCC معمولاً به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا نمی‌کند. این نوع سرطان پوست که سرطان بازال (Basal cell carcinoma) نیز نامیده می‌شود خود را به شکل قسمتی از پوست که کمی بالا آمده و برای فرد دردناک نیست، نشان می‌دهد.
ممکن است در آن ناحیه، پوست کمی براق‌تر به نظر برسد و عروق خونی کوچکی که روی آن جریان دارند نیز در محل دیده شوند. همچنین این سرطان میتواند به‌ صورت یک ناحیه از پوست که بالا آمده و یک زخم خودش را نشان دهد.

  1. توده کوچک، برجسته، برآمده روی پوست
  2. زخم یا زخمی که بهبود نمی‌یابد.
  3. منطقه‌ای از پوست که به نظر می‌رسد سوخته است.
  4. نشانه های سرطان پوست روی بینی
  5. لکه‌ای از پوست که تغییر رنگ، اندازه یا شکل می‌دهد.
  6. خارش، پوسته پوسته شدن یا خونریزی پوست

سرطان سلول سنگفرشی در لایه‌های بالایی پوست، نزدیک به سطح پوست، ایجاد می‌شود و احتمال گسترش و انتشار این نوع سرطان نسبت به نوع بازل بیشتر می باشد. دارد به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند. این سرطان معمولاً به شکل یک توده که قسمت بالایی آن پوسته ‌پوسته شده است یا به شکل زخم بروز می‌کند.

  1. بروز برآمدگی‌های قرمز رنگ و سفت روی پوست
  2. زخم‌های قرمز رنگ یا لکه‌های زبر در داخل دهان
  3. تغییر در رنگ پوست، مانند کک و مک یا خال جدید
  4. لکه‌ با رنگ و ابعاد متفاوت روی پوست
  5. خارش پوست ، پوسته‌ پوسته شدن یا خونریزی پوست
  6. ایجاد شدن زخم مسطح با پوسته زبر روی آن
  7. پدید آمدن زخم‌های جدید یا برجسته شدن زخم‌های قدیمی
  8. وجود لکه‌های زبر روی لب‌

ملانوما نوعی سرطان پوستی نادر اما جدی می باشد. ملانوما از سلول‌های ملانوسیت که مسئول رنگدانه پوست هستند، ایجاد می‌شود. ملانوما می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز انتشار و گسترش پیدا کند. ملانوم‌ها نادرترین و تهاجمی‌ترین نوع سرطان‌های پوستی هستند.

  1. بروز خال هایی با شکل، رنگ، و اندازه‌های متفاوت
  2. خارش یا خونریزی خال ها

ملانوما همیشه به‌عنوان یک خال ظاهر نمی‌شود. برخی از ملانوماها ممکن است بدون هیچ علائمی یا ممکن است به‌عنوان یک خال معمولی ظاهر شوند. به یاد داشته باشید که خال پوستی و سرطان، باهم ارتباطی جدانشدنی دارند، پس اگر یکمرتبه روی پوست خود، خال‌هایی مشاهده کردید که قبلا وجود نداشتند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : سرطان پوست چیست؟

علل سرطان پوست

سرطان پوست

آیا سرطان پوست کشنده است؟

با تشخیص به موقع و درمان مناسب، بیشتر موارد سرطان پوست قابل درمان است. اما اگر سرطان در مراحل پیشرفته تر شناسایی شود و درمان به موقع انجام نشود، می‌تواند خطر جانی نیز به همراه داشته باشد.

آیا سرطان پوست درمان قطعی دارد؟

امروزه سرطان پوست به ‌عنوان یک عارضه خیلی خطرناک و کشنده معرفی نمی‌شود، چرا که با تشخیص و اقدام به ‌موقع، رعایت نکات پیشگیرانه و درمان زودهنگام می‌توان مطمئن بود که عارضه درمان می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده نشانه‌های مشکوک در پوست حتما به پزشک مراجعه کنید.

مراحل سرطان پوست

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شخص مبتلا به سرطان می باشد، برای تعیین مرحله و میزان پیشرفت بیماری آزمایش‌هایی تجویز می‌کند. سرطان پوست از مرحله ۰ تا مرحله ۴ طبقه‌ بندی می‌شود. در مراحل اولیه توده سرطانی کوچک و محدود به یک ناحیه می‌شود. در مراحل آخر سرطان پیشرفت کرده و در بافت‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند. برای انتخاب مؤثرترین درمان تعیین مرحله سرطان پوست ضروری می باشد.
در سرطان ‌های سطحی پوست مانند کارسینوم سلول بازال به ‌ندرت گسترش پیدا می‌ کند. در بیشتر مواقع با بیوپسی می‌توان این سلول‌های سرطانی را از بین برد. و فقط پزشک آزمایشی برای تعیین مرحله سرطان تجویز می‌کند. اما در رابطه‌ با سرطان‌هایی مانند کارسینوم سلول سنگ‌ فرشی، کارسینوم سلول مرکل یا ملانوم پزشک آزمایش‌های بیشتری را انجام می ‌دهد. که شامل آزمایش‌های تصویربرداری برای بررسی غدد لنفاوی مجاور و تشخیص علائم سرطان می باشد.

درمان سرطان پوست

گزینه های درمانی برای سرطان پوست و ضایعات پوستی پیش سرطانی معروف به کراتوز اکتینیک بسته به اندازه، نوع، عمق و محل ضایعات متفاوت می باشد. سرطان های پوست کوچک محدود به سطح پوست ممکن است نیازی به درمان فراتر از بیوپسی اولیه پوست که کل رشد را از بین می برد، نداشته باشند. در صورت نیاز به درمان اضافی، درمان شامل گزینه های زیر می باشد:

انجماد

پزشک ممکن است کراتوزهای اکتینیک و برخی سرطان‌های کوچک و اولیه پوست را با استفاده از انجماد آن‌ها با نیتروژن مایع (کرایوسرجری) از بین ببرد. بافت مرده زمانی که ذوب می شود از بین می رود.

جراحی برش

این روش درمانی مناسب برای هر نوعی از سرطان پوست می باشد. در این روش پزشک بافت سرطانی و حاشیه اطراف پوست سالم را برش می دهد . ممکن است در برخی موارد توصیه شود علاوه بر بافت سرطانی با یک برش گسترده پوست طبیعی اضافی اطراف تومور نیز برداشته شود.

جراحی موهس(Mohs)

از این روش جراحی برای درمان سرطان‌های پوست بزرگ ‌تر یا سخت ‌تر استفاده می‌شود، که ممکن است شامل کارسینوم سلول‌های پایه و سنگفرشی باشد. این جراحی اغلب در مناطقی که لازم است تا حد امکان از پوست محافظت شود، مانند روی بینی استفاده می شود.
در طول جراحی Mohs، پزشک لایه به لایه رشد پوست را برمی دارد و هر لایه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا زمانی که هیچ سلول غیر طبیعی باقی نمانده باشد. این روش به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد تا بدون مصرف بیش از حد پوست سالم اطراف، حذف شوند.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی از داروها استفاده می شود. به این صورت که برای سرطان هایی که محدود به لایه بالایی پوست هستند، کرم ها یا لوسیون های حاوی عوامل ضد سرطان مستقیماً روی پوست اعمال می شوند. شیمی درمانی سیستمیک می تواند برای درمان سرطان های پوستی که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند استفاده شود.

کورتاژ و الکترودیکاسیون یا کرایوتراپی

پس از برداشتن بیشتر توده، پزشک لایه‌های سلول‌های سرطانی را با استفاده از دستگاهی با تیغه دایره‌ای (کورت) می ‌تراشد. سپس با استفاده از یک سوزن الکتریکی سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برد. در گونه‌ای از این روش، می‌توان از نیتروژن مایع برای منجمد کردن پایه و لبه ‌های ناحیه تحت درمان نیز استفاده کرد. این روش‌های ساده و سریع ممکن است برای درمان سرطان‌های سلول پایه یا سرطان‌های سلول سنگفرشی نازک استفاده شوند.

پرتو درمانی

در روش پرتودرمانی با استفاده از پرتوهای انرژی پرقدرت مانند اشعه ایکس سلول های سرطانی را از بین می برند. پرتودرمانی ممکن است گزینه ای باشد که سرطان را نتوان به طور کامل در طول جراحی برداشت.

درمان بیولوژیکی

درمان بیولوژیکی از سیستم ایمنی بدن شما برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند.

درمان فوتودینامیک

در این روش درمانی با ترکیبی از نور لیزر و داروهایی که سلول های سرطانی را به نور حساس می کند، سلول های سرطانی پوست را از بین می برد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

پیشگیری از سرطان پوست

قطعا با دوری از محرک های ایجاد کننده می توان از بسیاری سرطان ها پیشگیری کرد. برای این که به سرطان پوست مبتلا نشویم باید کمتر در معرض اشعه‌ های فرابنفش نور خورشید قرار بگیریم به ویژه هنگامی که در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر که اشعه‌های خورشید در شدید ترین حالت ممکن می تابد. توجه داشته باشید که حتما باید هنگام خروج از خانه از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، همچنین کلاه و عینک نیز از ملزومات محافظتی در برابر اشعه های آفتاب می باشند.

عوارض سرطان پوست

عوارض این بیماری عبارتند از:

تزریق چربی به واژن یا لابیا (جهت جوانسازی) و تزریق فیلر به آلت تناسلی (جهت افزایش حجم) در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465